باسلام وارزوی قبولی طاعات وعبادات شما در این ماه عزیز...
سید ( تحصیلات : دیپلم ، 29 ساله )
باسلام وارزوی قبولی طاعات وعبادات شما در این ماه عزیز وپربرکت
ادله نقلی وروایی برخورد با روزه خواری در ملا عام چیست؟اعمالی نظیر شلاق زدن وغیره(صرف نظر از ادله عقلی در مذموم بودن فعل فوق الذکر)
مشاور (حجة الاسلام منتظمی)
کاریر محترم : ضمن تبریک ماه مبارک رمضان: از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشكر ميكنيم تفصیل بعضی از احکام الهی الهی که به طور کلی در قرآن آمده،مثل بعضی از واجبات چون روزه، به عهده سنت و روایات نهاده شده است. به همین جهت در احادیث صادره از معصومین سلام الله علیهم اجمعین هشدارهای شدیدی نسبت به افرادی که اقدام به هتک حرمت واجبات الهی هم چون روزه خواری می کنند، داده شده و حتی در یکی از موارد مولای متقیان(ع) فردی را که به طور علنی روزه خواری کرده بود، به شلاق محکوم کرد. در ادامه به چند حدیث کوتاه در مورد حکم افرادی که به روزه خواری اقدام می کنند، اشاره می کنیم: 1. روزه خوار از ایمان خارج می شود. امام صادق(ع) فرمود: "مَنْ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً خَرَجَ مِنَ الْإِیمَانِ"(1) یعنی:هر کس یک روز از ماه رمضان روزه خوارى کند ازایمان خارج شده است. 2.تازیانه برای روزه خواری: امام باقر سلام الله علیه نقل کرد: "أنّ علیّا(ع) اتی برجل مفطر فی شهر رمضان نهارا من غیر علّة فضربه تسعة و ثلاثین سوطا حقّ شهر رمضان حیث أفطر فیه"(2) مردى را نزد على امام علی(ع) آوردند که در روز ماه رمضان بدون عذر افطار کرده بود،حضرت به جهت حقّ ماه رمضان که این شخص در آن افطار کرده بود، سی و نه شلّاق به او زد. 3. کفاره و جریمه روز خوار امام صادق(ع) در مورد مردی که به طور عمد در ماه رمضان یک روز را بدون عذر روزه خواری کرده بود، فرمود: "یُعْتِقُ نَسَمَةً أَوْ یَصُومُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ أَوْ یُطْعِمُ سِتِّینَ مِسْکِیناً"(1) این شخص باید یا بنده ای را آزاد کند یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد و یا شصت فقیر و مسکین را اطعام کند. البته این حکم در بعضی از اوقات باید جمع شود یعنی در بعضی از موارد یک شخص باید هر سه مورد را با هم انجام دهد که توضیح آن در رساله های عملیه و نیز استفتاءات موجود است. پی نوشت ها: 1. مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، بی تا ج66، ص 197. 2. انصاری محلاتی محمد رضا و صابری یزدی علی رضا، ترجمه الحکم الزاهرة، قم، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامى، سال 1375 ه ش، چاپ دوم، ص 311.» اگر کسي در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعي و از روي عمد در ملاء عام روزه خواري کند، در صورتي که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات مي کند. اگر باز هم به بي حرمتي نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم يا در مرتبه چهارم با اختلافي که در بين فقها وجود دارد اعدام مي شود.(1) دليل اين مسئله روايات است، و حکمت ممکن است اين جهت باشد: کسي که عمدا در ملاء عام و بدون اينکه مسافر يا مريض باشد. روزه خواري کند، در واقع اسلام و احکام اسلام و مسلمانان را زير سؤال مي برد . به علاوه ترويج فرهنگ روزه خواري و بي ديني را مي کند . کسي که دو يا سه مرتبه تعزير و مجازات شده باشد و باز هم اصلاح نشود، وجود چنين افرادي در جامعه اسلامي سبب ايجاد فتنه و فساد مي باشد. البته اگر کسي به خاطر عذر شرعي مانند مسافرت يا مريض بودن روزه را بخورد ، مجازات ندارد. کسي که قصد روزه خواري عمدي را دارد، لازم نيست طوري بخورد که ديگران بفهمند . مي تواند در خانه خود يا جايي که هيچ کس نيست ، روزه اش را بخورد .البته باز هم روزه خوردنش حرام است و قضا و کفاره دارد. ولي ديگر پيش حاکم شرع نمي برند تا مجازاتش کند. پي نوشت: 1. العروة الوثقى (سيد يزدي)، ج2، ص 167. حبس و شلاق مجازات روزه خواری در ملأعام يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۱ در قانون مجازات اسلامی به طور دقیق به مجازات روزهخواری در ملأ عام اشاره نشده اما در ماده ۶۳۸ این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است. به گزارش فارس، روزه خواری علاوه بر همه معایبی که دارد و عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب می شود، در بعد اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است. زیرا کسی که به صورت آشکار روزه میخورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا میگذارد. چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان میکند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد. روزهخواری عملی حرام است طبق نظر مراجع تقلید، مسلمانان مکلف باید در ماه رمضان روزه بگیرند اما برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مسافرت و بیماری از این حکم مستثنی میشوند و در این صورت آنان عمل حرامی انجام ندادهاند. پس چرا روزهخواری عملی حرام است؟ دلیل حرمت این عمل یک قاعده فقهی است. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش۷۰ برابر میشود نسبت به کسی که عمل حسنهای را آشکار میسازد و کسی که مرتکب گناهی میشود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع میشود اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد.» بنابراین دلیل حرمت روزهخواری و تظاهر به آن، حرمتشکنی احکام الهی است. روزه خواری در قانون در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزهخواری صحبت نشده است، اما در ماده ۶۳۸ این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاهها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر میکنند. بنا به نظر حقوقدانان عناصر مادی تشکیل دهنده این جرم عبارتند از: انجام عمل حرام، انجام علنی و در انظار عمومی و معابر، تظاهر به انجام عمل حرام و عمل حرام. تظاهر به روزه خواری به چه معناست؟ بین یک عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت وجود دارد. زمانی که یک فردی بر اثر بیماری توان گرفتن روزه را نداشته باشد عمل حرامی انجام نداده است اما اگر همین فرد در معبر و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کند، عمل او تظاهر به روزهخواری است و این تظاهر به معنای آن است که عملی با قصد آشکار کردن صورت بگیرد. ارتکاب عمل به صورت علنی و در انظار عمومی به معنای آن نیست که کسی شاهد عمل بوده باشد بلکه قابلیت عمل برای این که در معرض دید دیگران قرار بگیرد، کافی است. به همین خاطر تظاهر به روزهخواری در یک خیابان بدون رفت و آمد هم جرم است. شاید بتوان شکسته نشدن قبح عمل را حکمت این حکم دانست. از نقطه نظر قوانین جزایی نیز(ماده ۲۱۴ مکرر قانون مجازات عمومی سابق و قوانین جزایی دیگر) مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی، ارتکاب آن در ملأ و منظر عموم است؛ اعم از این که محل ارتکاب از اماکن عمومی یا اماکنی باشد که معد برای پذیرفتن عموم و مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است از قبیل بیمارستانها، درمانگاهها، سالنهای نمایش، سینماها، بوستانها، کارخانهها، موزهها، پایانههای مسافربری، فروشگاهها، اماکن فرهنگی، اماکن ورزشی، کتابخانههای عمومی، مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی( اتوبوس،تاکسی، مترو و...)، مؤسسات و سازمانهای دولتی و عمومی و غیره. تظاهر به روزه خواری جرم مشهود است تظاهر به روزه خواری از جرایم مشهود بوده و برابر ماده ۲۱ قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری امکان دستگیری متهم و حفظ دلایل جرم برای ضابطین قضایی پیش بینی شده است. مشهود بودن جرم برای برخورد ضابطان قضایی کافی است و برای رسیدگی به این جرم، مستندات و گزارش ماموران ضابطان در کنار اظهارات متهم مورد بررسی قرار میگیرند. براساس اصول حقوقی باید احراز این جرم با دلیل و مدرک اثبات شود. بر این اساس اگر فردی در حیاط خانه خود روزهخواری کند هرچند همسایه او را ببیند جرم نیست، اما اگر خارج از خانه به عمد و به قصد تظاهر مرتکب این عمل شود جرم است و به ضابطان این اجازه داده شده است که با توجه به ظاهر عمل ارتکابی قضاوت کند و در حالی که تشخیص عمدی بودن و عنصر روانی جرم نادیده گرفته شده است. لزوم اثبات عمدی بودن تظاهر به روزه خواری تظاهر به معنای نشان دادن به عمد و با قصد قبلی است. زمانی که از تظاهر به عملی حرام صحبت میشود مستلزم اثبات عمدی بودن عمل مرتکب است. شاید فرد بیماری در شرایط خاصی قرار دارد و باید راس ساعت دارو مصرف کند و برحسب عادت سهواً و ناخودآگاه در معابر عمومی قرص خود را بخورد، یا به اجبار و اکراه، به دلیل ضعف و بد حالی مجبور به خوردن نوشیدنی می شود، در این حالت دیگر مشمول مجازاتهای قانونی نیست. اما اگر به هر دلیلی یک فرد توان روزهداری نداشته باشد مانند بیماری یا مسافر بودن حق ندارد در انظار عمومی و معابر به عمل روزهخواری بپردازد و باید خوردن و آشامیدن پنهانی انجام شود. هر چند احتمال ارتکاب این عمل بر اثر ناخودآگاه و غیرعمدی بودن زیاد است و اثبات این جرم فقط به حسب ظاهر، بسیار سخت است. آیا استعمال دخانیات روزهخواری است؟ استعمال دخانیات طبق فتوای اکثریت علما - بنا به احتیاط واجب- روزه را باطل میکند. نظر مقام معظم رهبری در این باره چنین است: « بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار کشیده شود». به همین دلیل سیگار کشیدن عمل حرام بوده و اگر فردی در کوچه و خیابان قبل از اذان مغرب، انواع دخانیات استعمال کند، جرم مشهود محسوب و مطابق با قانون، مأمورین موظفاند با وی برخورد کنند. هر چند که بر اساس تبصره یک ماده۱۳ « قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات »، نیز مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی جرم بوده و مجازاتی معادل پنجاه تا صد هزار ریال جزای نقدی دارد. آیا روزه خواری در خودرو جرم است؟ انجام فعل حرام در معابر و انظار عمومی جرم تلقی می شود. حتی اگر خودرو حریم خصوصی تلقی شود باز هم تظاهر به روزهخواری (خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و...) در خودرو شامل این حکم میشود چرا که قانونگذار با آوردن عبارت «در انظار عمومی و معابر» در حقیقت خودرو را تحت شمول این حکم درآورده است. در اینگونه موارد ضابطان قضایی میتوانند با مرتکبین این جرم برخورد کنند. روزه خواری فرد غیرمسلمان ایرانی روزهخواری و در اصل خوردن روزه برای کسی که بر او روزه گرفتن واجب باشد، حرام است. کسی که بر او این عمل واجب نیست جرم روزه خواری هم برای او مطرح نیست. اما فرد غیر مسلمان نمی تواند در ملاءعام تظاهر به روزه خواری کند. با صراحت ماده ۳ قانون مجازات اسلامی که بیان میکند « قوانین جزایی دربارهی کلیه کسانی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال میشود» ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مشمول افراد غیر مسلمان هم می شود و این افراد مجاز به روزهخواری در ملاءعام نیستند. مجازات روزه خواری علنی براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. منبع: قانون مجازات اسلامی من الله توفیق
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}